


Dersom flyet ditt instilles har du krav på:
Du har IKKE krav på erstatning dersom flyselskapet kan dokumentere at innstillingen skyldes ekstraordinær omstendigheter.
Dersom flyet ditt er mer enn 2 timer forsinket har du krav på:
Dersom flyvningen er mer enn 5 timer forsinket kan du kreve det du har betalt for biletten refundert. Refusjon gis KUN dersom du ikke reiser
Ved forsinkelser KAN du i enkelte tilfeller ha krav på standarisert kompensasjon
Dersom du blir nektet ombordstigning har du krav på:
Du kan ikke rette noen av de overnevnte kravene mot flyselskapet dersom den nektede ombordstigning er selvforskyldt (som for eksempel på grunn av alkoholpåvirkning)
Dersom flyet ditt er overbooket SKAL flyselskapet søke etter passasjerer som frivillig stå igjen. Melder ingen passasjerer seg frivillig kna flyselskapet nekte deg ombordstigning.
Bevegleseshemmede og personer med redusert mobilitet skal ikke diskrimineres. Denne passasjergruppen har krav på assistanse fra de ankommer lufthavnen de skal reise fra, til de skal forlate lufthavnen ved bestemmelsesstedet. Assistansen SKAL være kostnadsfri